Suomalaiset F1-kuskit – Jään ja tulen tarina

Suomen karuus ja vaihtelevuus on tuottanut enemmän kuin vain lumisia maisemia ja kaamoksen taikaa.

Suomi on myös kehittänyt sukupolven toisensa jälkeen erittäin lahjakkaita Formula 1 -kuljettajia. Nämä atleetit ovat omaksuneet kotimaansa sohjoiset tiet ja käyttäneet niitä hyväkseen hioessaan ajotaitojaan äärimmilleen.

Monet suomalaiset kuljettajat ovat aloittaneet uransa kartingista, jatkaneet Euroopan juniorisarjoihin ja lopulta saavuttaneet paikkansa F1:ssä. 

He ovat Suomen ylpeys ja maailman ihailemia – lentävät suomalaiset, ajavat rohkeasti, maltilla, taitavasti ja intohimolla joka kerta, kun he astuvat radalle.

Keke Rosberg – Ensimmäinen ritari

Keijo “Keke” Rosbergin tarina alkoi 6. joulukuuta 1948 Solnassa, Ruotsissa. Vaikka hän syntyi Ruotsissa, Keke muutti pian Suomeen ja edusti maataan moottoriurheilussa.

Keke kasvoi maassa, jossa jokainen tie ja metsäpolku tarjosi haasteen. Hän ei kuitenkaan rajoittunut vain Suomen teihin. Hänen matkansa alkoi moottoripyöräilyn parissa, mutta pian hän löysi kutsumuksensa nelipyöräisten parista.

Ennen kuin Rosberg siirtyi autoihin, hän kilpaili nuorena moottoripyörillä. Tämä antoi hänelle ensimmäisen tuntuman kilpa-ajamiseen ja nopeuteen.

Rosberg siirtyi autokilpailuihin, kilpailemalla ensin Formula V -sarjassa ja myöhemmin Formula Super V -sarjassa. Nämä sarjat olivat tuolloin tunnettuja nuorten lahjakkaiden kuljettajien kasvatusalustoina.

Keke nousi kilpailemaan Euroopan Formula 2 -mestaruudessa, joka oli tuolloin Formula 1:n välittömänä alasarjana. Sarjassa kilpaili monia tulevaisuuden F1-tähtiä, ja se antoi kuljettajille mahdollisuuden näyttää kykynsä suuremmille F1-talleille.

Rosbergin kova työ ja menestys alasarjoissa maksoivat itsensä takaisin, kun hän teki Formula 1 -debyyttinsä vuonna 1978 Walter Wolf Racing -tiimin kanssa. Vaikka tiimi ei ollutkaan kärkijoukkue, Rosberg osoitti kykynsä

Keken suuri läpimurto tuli vuonna 1982, kun hän ajoi Williamsille. Tuo vuosi oli epätavallisen kilpailukykyinen, ja Rosberg nousi huipulle voittamalla maailmanmestaruuden vain yhden kisan voitolla, mikä oli ennennäkemätöntä.

Keken ajotyyli oli aggressiivinen ja rohkea, ja hän oli tunnettu kyvystään puskea autoa äärirajoille. Samalla hänellä oli strategista älykkyyttä, joka teki hänestä voittajan.

Eläkkeelle siirtyminen ja perintö

Keke ajoi viimeisen F1-kautensa vuonna 1986. Vaikka hän ajoi vain yhdeksän vuotta kuninkuusluokassa, hänen vaikutuksensa oli valtava. Rosberg oli avannut oven muille suomalaisille.

Eläkkeelle siirtymisen jälkeen Keke ei pysynyt kaukana moottoriurheilusta. Hänestä tuli menestyvä tiiminomistaja, ja hän oli osa monien nuorten kuljettajien urakehitystä. Hänen poikansa, Nico Rosberg, seurasi isänsä jalanjäljissä ja voitti maailmanmestaruuden vuonna 2016, tehden heistä toisen isä-poika-duon (Graham ja Damon Hillin jälkeen) voittamaan F1-maailmanmestaruuden.


Keke Rosberg ei ollut vain nopea kuljettaja; hän oli myös uranuurtaja. Hänen periksiantamattomuutensa, karismansa ja kykynsä hallita paineita tekivät hänestä suomalaisen F1-historian legendan.

Keke on osoitus siitä, että pohjoinen maa voi tuottaa maailmanluokan kuljettajia. Hänen menestyksensä Formula 1:ssä luo polun ja inspiroi tulevia sukupolvia ajamaan nopeammin, kauemmas ja rohkeammin.

JJ Lehto

Seuraavaksi kuskiksi F1-sarjaan nousi Jyrki Juhani (JJ) Lehto. 

JJ Lehto aloitti Formula 1 -uransa vuonna 1989 Onyx-tallissa. Vaikka hänen F1-uransa koki monta nousua ja laskua, eri tiimeissä, hänen taitonsa ja kykynsä tuoda auto maaliin vaativissakin olosuhteissa toi hänelle paikan moottoriurheilun historiassa..

Lehdon uran huippuhetkiin kuului kaksi palkintokorokesijoitusta: kolmas sija Imolassa vuonna 1991 ja samanlainen sijoitus Magny-Cours’ssa vuonna 1994. Vaikka F1-voitto jäikin saavuttamatta, Lehto jatkoi menestymistään muissa sarjoissa. Erityisesti hän tuli tunnetuksi Le Mansin 24 tunnin ajossa, jonka hän voitti kahdesti.

Mika Häkkinen – Pohjoisen lentäjä

Kuva: Mika Hakkinen Lotus 107 puikoissa (1992)

Vantaan (Helsingin maalaiskunta) kylmässä ja jäisessä maisemassa syntyi poika, joka oli määrätty dominoiman maailman nopeimmilla radoilla.

Päivä oli 28. syyskuuta 1968, ja Mika ei ollut vain nopea; hän oli myös strateginen, sekä sinnikäs.

Mika aloitti moottoriurheilu-uransa kartingista, kuten monet suuret F1-kuljettajat. Hänen luontainen nopeutensa ja kilpailuviettinsä näkyivät heti. Kartingista Mika siirtyi nopeasti muihin formula-luokkiin, ja hänen menestyksensä nuoremmissa sarjoissa herätti Formula 1 -tallien kiinnostuksen.

Häkkinen liittyi F1-sarjaan vuonna 1991 Team Lotuksen riveissä, mutta hänen todellinen läpimurtonsa tuli McLaren-tiimissä. Yhteistyössään tallipäällikkö Ron Denniksen kanssa Mika kehittyi yhdeksi 90-luvun loppupuolen nopeimmista kuljettajista.


Vaikka hän kärsi vakavasta onnettomuudesta Adelaidessa vuonna 1995, Mika palasi radalle entistä vahvempana. Tämä sisu ja taistelutahto johtivat hänet maailmanmestaruuteen vuosina 1998 ja 1999, jolloin hän voitti sellaisia kilpakumppaneita kuin Michael Schumacher.

Eläkkeelle ja legenda

Mika päätti F1-uransa vuonna 2001. Hänen periksiantamattomuutensa, kylmäverisyytensä kilpailun aikana ja hänen kykynsä ajaa äärirajoilla ovat tehneet hänestä yhden suosituimmista ja arvostetuimmista kuljettajista F1-historiassa.

Vaikka Mika on siirtynyt pois F1:n kirkkaasta valokeilasta, hänen perintönsä elää edelleen. Hänet muistetaan paitsi mestaruudestaan myös hänen gentlemanimaisesta käytöksestään radalla ja radan ulkopuolella.

Mika Häkkinen on epäilemättä yksi suurimmista suomalaisista Formula 1 -kuljettajista. Hänen uransa ja saavutuksensa ovat innoittaneet ja jatkavat inspirointia tuleville sukupolville. Hänen nimensä ei ole vain kirjattu palkintopokaaleihin, vaan myös F1:n ja Suomen moottoriurheilun historiaan.

Mika Salo – Sisukkaan taistelijan tie

Aloittaessaan uransa Formula 1:ssä Lotuksella vuonna 1994, Salo tunnettiin kilpailijana, joka ei pelännyt taistella paikastaan radalla. Salo ajoi useissa eri tallissa, mukaan lukien Tyrrell, Arrows, Sauber ja Ferrari, ja hänen uransa kesti yli kuuden vuoden ajan huipputasolla.

Vuonna 1999, sijaisena Ferrarilla, Salo teki vaikutuksen F1-yhteisöön, kun hän oli lähellä voittaa Saksan GP:n ennen kuin hän antoi tiimikaverilleen Eddie Irvinelle paikan ykkösenä tallimääräyksen vuoksi. Tämä ele osoitti Salon urheilullista asennetta ja joukkuehengen ymmärrystä.

Salon ura Formula 1:ssä ei ehkä sisältänyt Grand Prix -voittoja, mutta hän saavutti kaksi palkintokorokesijoitusta ja teki useita huomattavia suorituksia eri talleille. Hänen tekninen tietämyksensä ja kykynsä sopeutua eri autoihin olivat korkealla tasolla, ja hän oli arvostettu osa tiimejään.

Mikan aika F1:ssä oli merkittävä hänen sisukkuutensa ja taistelutahtonsa ansiosta. Hän ajoi sydämellä, ja hänen asenteensa ja kykynsä käsitellä paineita radalla ansaitsivat hänelle paikan suomalaisen Formula 1 -historian kirjoissa.

Eläköitymisen jälkeen Salo on jatkanut vaikuttamista moottoriurheilun maailmassa eri rooleissa, mukaan lukien kilpailunjohtajana ja asiantuntijakommentaattorina. Hän on edelleen tunnustettu ja arvostettu osa suomalaista moottoriurheiluperintöä.

🏎️

Kimi Räikkönen – Jäämies

Keski-Suomesta, Espoosta, astui esiin mies, joka ei koskaan puhunut liikaa, mutta antoi ajamisensa puhua puolestaan. Kimi Räikkönen, syntynyt 17. lokakuuta 1979, tuli Formula 1 -maailmaan kuin tuulahdus kylmää pohjoista ilmaa, jäätävä, mutta myös tulinen.

Kimi aloitti, kuten monet muutkin: kartingista. Hänen nopeutensa ja ajotaitonsa herättivät nopeasti huomiota. Vain muutamien vuosien jälkeen kartingista, Räikkönen teki vaikuttavan debyytin Formula 1:ssä Sauber-tiimissä vuonna 2001.

Kun Kimi allekirjoitti sopimuksen Sauberin kanssa, hänen kokemuksensa oli rajallinen: vain yksi kausi Renault’n Formula Renault UK -sarjassa ja muutama testipäivä Sauberin autolla. Monet epäilivät hänen valmiuksiaan hyppäämään suoraan F1-kilpa-autoon niin vähäisellä kokemuksella. FIA, moottoriurheilun kansainvälinen kattojärjestö, myönsi Räikköselle kilpailuluvan vasta testiajojen jälkeen, jossa hänen kyvykkyytensä arvioitiin.

Kauden avauskilpailussa Australiassa Kimi hiljensi monet epäilijänsä. Hän ajoi vakuuttavasti ja saavutti yhden MM-pisteen ollen kuudes. Tämä suoritus teki hänestä toiseksi nuorimman kuljettajan, joka on pystynyt pisteille F1-debyytissään.

Vaikka Räikkönen kohtasi monia haasteita ensimmäisenä F1-vuotenaan – kuten kaikki tulokkaat – hän osoitti luonnollista nopeutta ja mukautumiskykyä autoon ja erilaisiin ratoihin. Kimi päätti ensimmäisen kautensa sijoituksella 10. kuljettajien mestaruudessa 9 pisteellä.

McLarenille siirtyessään Kimi näytti todellisen potentiaalinsa, ja hänet tunnettiin nopeasti yhtenä sarjan huipuista. Vaikka mestaruus McLarenilla jäi saavuttamatta, Kimin nopeus ja taito olivat kiistattomia.

Ferrarille ja eläkkeelle

Vuonna 2007, Kimi Räikkönen liittyi Ferrarin punaiseen tifosiin ja teki sen, mitä hän oli niin lähellä monesti ennenkin: hän voitti maailmanmestaruuden, ohittaen kilpakumppaninsa vain yhdellä pisteellä kauden päätteeksi.

Kimi tunnetaan paitsi ajotaidoistaan myös ainutlaatuisesta persoonastaan. Hänen kuuluisat radiokommenttinsa ja huolettomat haastattelunsa ovat tehneet hänestä fanien suosikin ympäri maailmaa.

Vaikka Kimi on ajellut useille eri tiimeille F1:ssä, hän on aina säilyttänyt saman asenteen: rakkaus kilpa-ajoon, halu kilpailla ja intohimo voittamiseen. Vuosien varrella hänestä on tullut yksi F1:n legendaarisimmista hahmoista.

Toivomme Kimille rauhaa ja onnellisuutta perhe-elämään.

Ystäväni teki ennustuksen: Robin Räikkönen on Suomen seuraava F1-voittaja.


Heikki Kovalainen – Sukupolvensa lähetti

Aloittaessaan uransa Renault’lla vuonna 2007, Kovalainen teki vaikutuksen nopeudellaan ja teknisellä osaamisellaan. Vuonna 2008, McLarenilla, hän saavutti ensimmäisen ja ainoan Grand Prix -voittonsa Unkarin Hungaroringillä.

Kovalaisen ura Formula 1:ssä jatkui useissa tiimeissä, mukaan lukien Lotus ja Caterham. Vaikka hän ei ehkä saavuttanut niin paljon palkintokorokesijoituksia kuin muutamat muut suomalaiset kuljettajat, Kovalaisen tekninen älykkyys ja tiimin kanssa työskentelyn taito olivat kiistattomia.

Heikin aika F1:ssä oli merkittävä hänen sitkeytensä ja kykynsä sopeutua eri tallien vaatimuksiin ansiosta. Hän on edelleen arvostettu ja tunnustettu osa suomalaista Formula 1 -perintöä, ja hän jatkaa vaikuttamista moottoriurheilun maailmassa eri rooleissa.

Valtteri Bottas – Toivon paluu

Nurmijärveltä kotoisin oleva Valtteri Bottas on Suomen uudemman sukupolven lahjakkuus Formula 1 -maailmassa. Syntyessään 28. elokuuta 1989, Bottas liittyi suomalaisiin kuljettajiin, jotka ovat muovanneet kansakunnan mainetta motorsportin huipulla.

Kuten monet F1-kuljettajat, Bottas aloitti moottoriurheilu-uransa kartingissa. Nuoresta iästä lähtien Valtteri osoitti kunnianhimoa ja määrätietoisuutta, jotka ohjasivat hänet kohti kansainvälistä menestystä.

Bottaksen nousu Formula 1

Bottaksen matka F1:een kulki useiden Euroopan juniorisarjojen, kuten Formula Renault ja GP3, kautta. Erityisesti hänen menestyksensä GP3-sarjassa vuonna 2011, jossa hän voitti mestaruuden, osoitti hänen kykynsä ja valmiutensa astua suuremmille areenoille.

Valtteri Bottas teki Formula 1 -debyyttinsä Williams-tiimissä vuonna 2013. Hän vakuutti nopeasti tallin ja F1-yhteisön lahjakkuudellaan. Bottaksen ensimmäiset vuodet olivat oppimiskokemus, mutta hänen kasvunsa kuljettajana ja saavutuksensa radalla huomattiin laajalti.

Bottas Mercedekselle

Vuonna 2017 Bottas sai mahdollisuuden, josta monet kuljettajat vain unelmoivat. Hän liittyi hallitsevaan mestaritalliin Mercedes-AMG Petronas Formula One Teamiin. Bottas sai tehtäväkseen kilpailla yhtä aikakautensa suurimmista kuljettajista, Lewis Hamiltonia, vastaan samassa tallissa. Vaikka mestaruus on vältellyt Bottasta, hän on ollut säännöllisesti palkintopallilla ja voittanut useita Grand Prix -kisoja Mercedeksellä.

Viimeisemmäksi suomalaiseksi F1 voitoksi jäi Bottaksen voittama Turkin Grand Prix 2021.

Alfa Romeo, Sauber ja Team Stake

Kun Mercedes teki päätöksen vaihtaa Valtteri Bottaksen George Russeliin kaudelle 2022, Bottas otti uuden alun Alfa Romeolla monivuotisen sopimuksen turvin.

Helmikuussa Bottas Bahrainin GP:ssä hän osoitti välittömästi Alfa Romeon kilpailukyvyn, saavuttaen kuudennen lähtöruudun. Vaikka tekninen ongelma heikensi hänen lähtöään kilpailussa, Bottas nousi takaisin kuudenneksi.

Kausi oli sekä nousuja että laskuja täynnä. Valtteri saavutti merkittävän ennätyksen aika-ajo tuloksissa, mutta kohtasi myös teknisiä ongelmia, varikkotaktiikan epäonnistumisia ja suorituskyvyn heikkenemistä. Kymmenen peräkkäistä pisteetöntä kilpailua varjosti näitä ongelmia.

Vuonna 2024 Bottaksen tiimi, entinen Sauber ja Alfa Romeo vaihtoi nimensä Stake F1 Team Kick Sauberiksi.


Bottas on tunnettu rauhallisesta ja analyyttisesta lähestymistavastaan ajoon. Kuten muutkin suomalaiset F1-kuljettajat, hänet tunnetaan kylmäpäisyydestä ja kyvystä keskittyä olennaiseen kovimmissakin painetilanteissa.

Vaikka Bottaksen ura F1:ssä jatkuu edelleen, hän on jo vahvistanut paikkansa yhtenä Suomen moottoriurheilun suurista nimistä. Hänen periksiantamattomuutensa, nopeutensa ja sitoutumisensa ovat tehneet hänestä arvostetun kilpakumppanin ja isänmaallisen esikuvan tuleville sukupolville.

Valtteri Bottas tulot & omaisuus

Bottas on rakentanut itselleen vankan taloudellisen aseman F1-uransa ansiosta.

Kaudelta 23′ Bottas tietojemme mukaan ansaitsee 10 miljoonaa euroa Alfa Romoeolle ajosta. 

Uransa alussa, Williamsilla ajaessaan, Bottaksen vuosipalkka nousi parhaimmillaan noin viiteen miljoonaan euroon, mutta erilaiset suorituspohjaiset bonukset lisäsivät tätä summaa entisestään.

Siirryttyään Mercedes-talliin kaudeksi 2017, Bottaksen vuosiansiot kohosivat arvioiden mukaan noin kymmeneen miljoonaan euroon. Kaudella 2020 hänen arvioitu vuosipalkkansa oli noin 7,5 miljoonaa euroa.

On kunnioitettavaa että Bottas näyttämällä suomalaisen arvonsa, Bottas on onnistunut pitämään ja jopa kasvattaa palkkaansa kärkivuosien jälkeen.

Hänen sopimuksensa Alfa Romeon kanssa ulottuu vuoteen 2025.

Bottaksen arvioidaan tienanneen F1-urallaan yhteensä noin 50 miljoonaa euroa. Hän on sijoittanut osan varallisuudestaan esimerkiksi autoihin, Nastolassa sijaitsevaan loma-asuntoonsa, sekä omistaa merkittävän asunnon Helsingin keskustassa.


Yhteenveto suomalaisista F1 kuskeista

Tässä artikkelissa listasimme kaikki Formuloiden kärkiluokassa kilpailleet. Suomi on kokoonsa nähden merkittävä maa, ja mestaruuksia odotetaan jatkossakin.

Onko seuraava suomalainen F1-kuski aivan nurkan takana? Lue juttumme ja saa tietää. 🏁